ΑΠΟ ΤΗΝ ΓΝΩΣΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΓΝΩΣΗ

Γράφει : Ο Δημήτριος Μητρόπουλος  Αντ/γος ε.α. Επιτ. Υπαρχηγός. ΕΛ.ΑΣ. Πτυχ. Νομικής και Δημ. Δικαίου και Πολ. Επιστημών Νομικής Σχολής  Αθηνών.  Συγγραφέας, Μέλος της Ένωσης Μεσσηνίων Συγγραφέων.

Γιατί στέκονται πολλοί μακριά από τον Χριστό. Γιατί τον περιφρονούν; Γιατί τον πολεμούν;

Ένας βασικός λόγος είναι, γιατί τον αγνοούν. Δεν τον γνωρίζουν κατά βάθος.

Και όταν δεν τον αγνοούν τελείως, έχουν μια πρόχειρη γνώμη, γι’ Αυτόν και τη διδασκαλία Του.

Αλλά για να γνωρίσουμε το Χριστό, δεν αρκεί μια εξωτερική γνώση. Χρειάζεται μια στενή γνωριμία. Μόνο έτσι διαλύονται οι επιφυλάξεις και οι προκαταλήψεις.

Κάτι τέτοιο μπορούμε να δούμε στη συνάντηση ανάμεσα στο Χριστό και την Σαμαρείτιδα, εκεί στο πηγάδι του Ιακώβ.

Δεν ήταν καθόλου καλή η ζωή της. Ζούσε στην αμαρτία. Πέντε άνδρες είχε αλλάξει μέχρι τότε και ο εκτός, παράνομος ήταν.

Το μίσος και η αποστροφή ανάμεσα στους Σαμαρείτες και τους Ιουδαίους την είχε επηρεάσει.

Έτσι η συνάντησή της με τον Κύριο άρχισε, με πολλές επιφυλάξεις, προκαταλήψεις, κάποιο αίσθημα υπεροχής, αλλά και περιφρόνησης προς το συνομιλητή της. Ώσπου να φτάσει στην ανακάλυψη και αποδοχή της πίστης, πέρασε από το κανάλι της δυσπιστίας.

Δεν δυσκολεύτηκε καθόλου να εκφράσει τις διαφωνίες και τις αντιθέσεις της.

στην παράκληση του Κυρίου, για “ένα ποτήρι νερό”, η επιφύλαξη, “Ού συγχρώνται Ιουδαίοι Σαμαρείτες”.

Τι πιο φυσικό να του προσφέρει χωρίς πολλές διαδικασίες και ανακρίσεις. Ένα ποτήρι νερό ζητούσε”. Τι σημασία είχε αν ήταν Ιουδαίος ή Σαμαρείτης. Κι όμως γι’ αυτήν είχε.

Ή απορία όμως και οι επιφυλάξεις δεν κόβουν τον διάλογο. Γίνονται αφορμή να προχωρήσουν σε μια βαθύτερη γνωριμία.

Η απάντηση του Κυρίου, ο όλος τρόπος Του, την κάνουν σιγά σιγά να νιώθει κάποιο θαυμασμό. Τον ονομάζει Κύριο και με ένα τέτοιο σεβασμό, συνεχίζει την συζήτηση.

Η προοδευτική γνωριμία και η ειλικρίνεια στην αναζήτηση της αλήθειας, την οδηγούν από το πηγάδι του Ιακώβ, στη πηγή του ζώντος ύδατος.

Στην αρχή δεν καταλαβαίνει για πιο νερό της μιλάει. Προοδευτικά αντιλαμβάνεται, πως η πηγή του ζώντος ύδατος, που διαθέτει ο Χριστός, δεν είναι συνηθισμένη.

Είναι μυστική, είναι ουράνια. Πηγή ανεξάντλητη είναι ο ίδιος ο Κύριος.

Αυτός που διακήρυττε: “Εάν τις διψεί ερχέσθω προς με και πινέτω”. Θα της δώσει να καταλάβει, πως δεν σβήνει μια για πάντα η δίψα ή πνευματική του ανθρώπου.

Πεινάει και διψάει αδιάκοπα την αλήθεια, την δικαιοσύνη, τη σωτηρία, την αιώνια ζωή.

Και αυτή η δίψα ικανοποιείται κάθε φορά από την εσωτερική πηγή που θα προσφέρει η αστείρευτη πηγή του Πνεύματος του Αγίου.

Η συνάντηση της Σαμαρείτιδος με τον Χριστό φέρνει και την προοδευτική γνωριμία μαζί του. Και αυτή η ειλικρινής γνωριμία οδηγεί, από αποκάλυψη σε αποκάλυψη.

Ο Θεός φανερώνει στη δεκτική ψυχή της, τις αιώνιες αλήθειές Του. Στην αρχή τον ο νομάζει απλώς Ιουδαίο. Ύστερα τον συγκρίνει, με τον γενάρχη Ιακώβ : “Μη συ μείζων είτου πατρός ημών Ιακώβ”;

Όταν της αποκαλύπτει τη ζωή της, τον ονομάζει προφήτη. Και δεν είναι προφήτης, γιατί της αποκαλύπτει μόνο τα μυστικά της ζωής της. Συγχρόνως της φανερώνει πρωτοφανείς αλήθειες, τον αιώνιο λόγο του Θεού.

Ακριβώς γιατί “ο λαλών ” μαζί της είναι ο Μεσσίας, η προσδοκία του λαού. Για να τον ονομάσει στο τέλος, ο λαός των Σαμαρειτών Σωτήρα του κόσμου.

Όλες, λοιπόν, οι προκαταλήψεις και επιφυλάξεις πέφτουν, όταν προχωρήσει κανείς, από την απλή γνώση στη στενή γνωριμία του Ιησού. Και αυτή η γνωριμία προϋποθέτει, μια συνάντηση ειλικρίνειας και αλήθειας. Με απλότητα και καθαρότητα ψυχής.

Δεν έχει σημασία, αν η ψυχή στενάζει κάτω από το βάρος της αμαρτίας. Τότε και περισσότερο τότε, έχει ανάγκη της γνωριμίας αυτής.

Την Σαμαρείτιδα, δεν την εμπόδισε η ζωή της η αμαρτωλή. Ίσα – ίσα βρήκε την ευκαιρία να την απαρνηθεί κοντά στον Λυτρωτή.

Εκείνο που εμποδίζει τη συνάντηση και την γνωριμία με τον Χριστό, είναι η εγωπάθεια. Ο εγωισμός δεν αναγνωρίζει άλλη αυθεντία, από τη δική του. Όταν ελέγχεται, δεν δέχεται τον έλεγχο ταπεινά, όπως η Σαμαρείτιδα. Οχυρώνεται πίσω από την ψευδοαυτάρκειά του και γίνεται αδιάβροχος στη χάρη του Χριστού, όπως οι Φαρισαίοι. Είχαν την γνώση, όχι όμως και την επίγνωση και τη γνωριμία.

Εμείς;

Πηγή : Περιοδικό “ζωή”. Ορθοδόξων Οργάνων Ομωνύμου Αδελφότητος Θεολόγων.

Με εκτίμηση

Δημήτριος Μητρόπουλος